Gooi slechte backlinks in de prullenbak met de Google Disavow tool

Blog
User Danny
Date 29 januari 2018
Post time Estimated reading time: 16 minutes

Sommige mensen denken dat linkbuilding anno 2018 niet meer zo belangrijk is. Het tegendeel is echter waar, de manier waarop linkbuilding uitgevoerd moet worden is echter enorm veranderd. Tactieken die vijf jaar geleden misschien nog uitstekend werkten voor zoekmachine-optimalisatie, zijn tegenwoordig “not done”. Dit kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat je opgebouwde linkprofiel (de variatie aan backlinks naar je website) er niet meer zo goed uitziet, terwijl dat een aantal jaar terug nog uitstekend leek.

Omdat de waarde van backlinks kan veranderen, en Google haar algoritme continu update, is het belangrijk om deze ontwikkelingen in de gaten te houden en actie te ondernemen wanneer dat nodig is. Backlinks naar je website die niet meer als kwalitatief worden gezien, kan je afwijzen. Je geeft dan bij Google aan dat deze backlinks niet wenselijk zijn. Dit wordt ook wel het “disavowen” van links genoemd.

Mensen die denken dat linkbuilding niet meer zo belangrijk is, denken vaak ook dat je tegenwoordig geen penalty meer van Google kunt krijgen. Hoewel het beleid van de zoekmachinegigant op dit gebied zeker aangepast lijkt te zijn, maken wij het nog regelmatig mee dat websites kelderen in de zoekresultaten, vaak ten gevolge van een onnatuurlijk linkprofiel.

Het is daarom belangrijk om je backlinks continu in de gaten te houden, te meten en te analyseren. Uiteraard wil je minder goede links naar je website verwijderen, of als dat niet lukt, disavowen!

Waarom je slechte links moet afwijzen

Veel mensen, die slechts basiskennis hebben van SEO en linkbuilding, vinden het vreemd om backlinks af te wijzen. Hoe meer links, des te beter, wordt er wel eens gedacht. Dat is tegenwoordig echter niet meer het geval. Google kijkt niet alleen naar de kwantiteit van backlinks, maar steeds meer naar de kwaliteit en de natuurlijke opbouw van je linkprofiel. Bij dat laatste aspect wordt er gekeken naar het tempo waarin het aantal links naar je website wordt geplaatst.

Het is bijvoorbeeld erg onnatuurlijk om eenmalig honderden links te krijgen en vervolgens maandenlang weer weinig tot niets. Er zijn diverse oorzaken die er toe kunnen leiden dat je opgebouwde backlinks weer wilt afwijzen, al kan je hier niet altijd zelf iets aan doen. Juist hiervoor heeft Google de Disavow Tool in het leven geroepen. Toch raadt de zoekmachinegigant wel aan om eerst zelf een poging te wagen om de ongewenste links te (laten) verwijderen. Het hulpmiddel is er voornamelijk voor bedoeld als handmatig verwijderen geen uitkomst biedt.

De veranderingen op linkbuilding gebied gaan razendsnel

Penguin, Panda, Hummingbird..

De updates in het algoritme van zoekmachinegigant Google volgen elkaar in rap tempo op. Voorheen bracht het bedrijf om de zoveel jaar een nieuwe update uit. Tegenwoordig doet Google dat zelfs meerdere keren per jaar. Afgezien van het feit dat SEO uitvoeren al vrij tijdrovend is, moet je ook nog constant op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op dit gebied. Wat vandaag erg goed werkt, kan morgen misschien compleet achterhaald zijn.

Dit geldt voornamelijk op het gebied van linkbuilding. Tactieken die een paar jaar geleden nog uitstekend werkten, zijn tegenwoordig totaal zinloos of kunnen zelfs tegen je werken. Het aanmelden bij veel startpagina’s of het spammen met comments op blogs wordt tegenwoordig bijvoorbeeld als ‘bad practice’ gezien.

De zoekmachinegiganten zoals Google kijken tegenwoordig veel meer naar de betrouwbaarheid en relevantie van backlinks. Uiteraard is de kwantiteit ook van invloed op het eindresultaat maar de eerste twee aspecten hebben de prioriteit als je aan de slag gaat met linkbuilding. Ga op zoek naar relevante partners waar je bijvoorbeeld een informatief artikel kwijt kan, vraag in ruil hiervoor een backlink naar je website. Op die manier ruil je geen links, maar ruil je kwalitatieve content voor een backlink naar je website.

Lage kwaliteit links vermijden

We hebben je al een aantal hints gegeven waarmee je minder goede backlinks kunt vermijden, relevantie is van groot belang. Als je een webshop in tuinmeubelen hebt, dan wil je op websites terechtkomen die iets met het onderwerp “tuin” of “meubels” te maken hebben. Het heeft weinig zin om reclame te maken op een website over elektronica.

Over het algemeen kan je hierbij in acht houden, als de backlinks relevant zijn voor de bezoeker van de website waarop deze geplaatst wordt, zal Google deze link ook als relevant herkennen.

Wij hebben echter ook te maken met de kwaliteit van websites. Als een website zelf ook heel veel backlinks heeft, die relevant en kwalitatief zijn, stijgt de waarde van die website. Op dat soort websites wil jij natuurlijk ook je backlink plaatsen. Maar hoe weet je dit? Er zijn gelukkig voldoende (gratis) tools waarmee je dit kunt meten.

De meest bekende tools om het linkprofiel van een website te controleren zijn:

  • MOZ
  • Majestic
  • Semrush

Deze tools gebruiken allemaal verschillende manieren om de kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid van een website te meten. Hoewel de resultaten flink van elkaar kunnen verschillen, komt het principe bij alle tools op hetzelfde neer.

Ongevraagd slechte links ontvangen

Het kan voorkomen dat je wordt vermeld op een website, terwijl je daar helemaal niet om gevraagd hebt. Dit is natuurlijk leuk als het om een kwalitatieve en relevante website gaat. Het is echter vrij irritant als je link ongevraagd wordt geplaatst op website van lage kwaliteit. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als iemand een vergelijkingssite of een (slechte) reclamesite aan het opzetten is. Ongevraagd wordt jouw website hier dan ook op vermeld.

Het is daarom belangrijk om regelmatig de (nieuwe) backlinks van je website te controleren. Op die manier duurt het nooit lang voordat je ongevraagd de links van lage kwaliteit eruit kunt pikken en kunt (laten) verwijderen. Als het niet lukt om de link handmatig te verwijderen of als de website waar de link op staat niet meewerkt, kan je de link alsnog afwijzen met de Disavow Tool van Google.

Het belang van een natuurlijk linkprofiel

Je hebt het waarschijnlijk al een paar keer voorbij zien komen. Een linkprofiel moet ook nog ‘natuurlijk zijn’. Wat bedoelen we daar precies mee?

Eigenlijk zijn de activiteiten rondom linkbuilding allemaal bedoeld om de resultaten in de zoekmachines te manipuleren. Als je dit niet zou doen kan je ook backlinks krijgen, maar dan duurt het veel langer.

Als je interessante artikelen verkoopt of interessante informatie verspreidt dan kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je website wordt vermeld op relevante forums, blogs of op een nieuwswebsite. Dit is eigenlijk hoe je linkbuilding ook moet uitvoeren, op een natuurlijke manier backlinks naar je website vergaren.

Omdat dit voor de meeste webmasters niet snel genoeg gaat, worden er extra activiteiten ondernomen om het aantal kwalitatieve backlinks sneller te laten toenemen. Houd wel rekening met de gevaren. Als dit te snel gaat, ervaart Google dit mogelijk ook weer als onnatuurlijk waardoor je alsnog niet het gewenste resultaat bereikt.

Het is echter belangrijk om te weten dat je website optimaliseren voor zoekmachines een doorlopend proces is. Ook op het gebied van linkbuilding blijf je bezig, de concurrentie zit tenslotte ook niet stil.

Een natuurlijk linkprofiel of valt ook te herkennen aan de variatie van het backlinks. Als je bijvoorbeeld tien startpagina links hebt en een artikel op een website van een vriend, dan komt dit niet heel natuurlijk over in de ogen van de zoekmachines. Zoals we hierboven al kort beschreven hebben, wordt je website pas echt als relevant en kwalitatief gezien als diverse mensen, websites en autoriteitsbronnen je link vermelden. Tegenwoordig hebben de links vanaf social media bijvoorbeeld ook steeds meer waarde. Hieruit kunnen zoekmachines weer afleiden hoe populair je op de verschillende socialmediakanalen bent.

Wanneer disavowen?

Er zijn een aantal vervelende situaties die zich voor kunnen doen op SEO-gebied, dit kunnen oorzaken zijn van een proces waarbij links moeten worden afgewezen. Als je zelf een aantal links hebt geplaatst in het verleden, waar je je twijfels bij hebt, is het vaak eenvoudig op deze weer te (laten) verwijderen. Er zijn echter ook situaties denkbaar waarbij je hier niet zelf direct voor verantwoordelijk bent geweest.

Voorbeeldsituaties waarin de Disavow Tool vaak ingezet wordt:

Slecht SEO-bureau ingehuurd

Er zijn zoveel marketingbureaus en zogenaamde SEO-specialisten die je gouden bergen beloven, maar het vervolgens niet waarmaken. Omdat de kennis van veel van deze zogenoemde experts niet meer up-to-date is kan het voorkomen dat er linkbuilding activiteiten plaatsvinden die tegenwoordig niet meer goed werken. In het ergste geval moet je, na het beëindigen van de samenwerking, ook nog zelf aan de slag om de links van lage kwaliteit te laten verwijderen of disavowen.

Pakket met (slechte) links gekocht

Hetzelfde kan voorkomen als je een standaardpakket koopt waarin je een bepaald aantal backlinks krijgt. Vaak weet je van tevoren niet eens waar deze links precies komen te staan. Hoewel dit eigenlijk altijd een slecht idee is, maken sommige mensen er toch gebruik van. Om er vervolgens achter te komen dat deze links eigenlijk beter weer verwijderen kunnen worden. Weggegooid geld dus, vervolgens moet je ook nog aan de slag om de links weer te verwijderen of af te wijzen.

Ongewenste en ongevraagde links

We hebben het hierboven al uitvoerig beschreven. Het kan helaas voorkomen dat je ongevraagd links krijgt van lage kwaliteit. Toch is het zaak om dit ook goed in de gaten te houden. Eventuele links die ongewenst zijn kan je dan snel herkennen en (laten) verwijderen.

Gewoon als periodieke check

Er zijn uiteraard nog meer manieren waarop je backlinks naar je website kunt vergaren. Het kan ook voorkomen dat kwalitatieve links van een paar jaar terug, tegenwoordig niet zo sterk zijn. Het is daarom altijd verstandig om een periodieke checks uit te voeren, bekijk of het linkprofiel er nog natuurlijk uitziet en of het aantal relevante en kwalitatieve links blijft stijgen.

Type onnatuurlijke links:

Als je het linkprofiel wilt opschonen dan is het van belang om te weten hoe je de minder goede links herkent. We kunnen bijvoorbeeld de onderstaande type links onderscheiden. Al kan het wel voorkomen dat er wat overlap is tussen deze type onnatuurlijke links, een backlink kan zowel spamachtig als irrelevant zijn bijvoorbeeld.

Spamachtige links

Een link van een spamachtige website is vaak eenvoudig te herkennen. Dit zijn websites met weinig unieke content en vaak veel te veel reclame. We hoeven waarschijnlijk niet uit te leggen waarom dit websites van lage kwaliteit zijn.

Websites alleen voor linkbuilding

Er zijn ook een hoop websites, en zelfs hele netwerken van sites, die alleen voor linkbuilding doeleinden zijn opgezet. Deze zijn vaak eenvoudig te herkennen omdat er weinig aandacht aan de lay-out wordt besteed. Veelal bestaan deze websites enkel uit tekstuele content en backlinks. Omdat dit type website geen echte nuttige bijdrage levert, worden de zoekmachinebedrijven hier ook niet heel vrolijk van.

Irrelevante links

We hebben al een aantal keer gehamerd op de relevantie van backlinks, toch blijven we het doen. Het komt maar regelmatig voor dat beginnende webmasters dit vergeten. Het zou natuurlijk super makkelijk zijn als je iedere website kunt mailen op de vragen of je er een linkvermelding kunt plaatsen. Omdat het voor een irrelevante website geen zin heeft om jouw link te vermelden, heeft dit voor jou ook geen waarde. Het kan zelfs tegen je werken als je veel irrelevante links krijgt omdat je linkprofiel er dan erg onnatuurlijk uit komt te zien.

Wat is de Disavow Tool?

Omdat het voor kan komen dat je links van lage kwaliteit niet kunt verwijderen, heeft Google een tool in het leven geroepen om je hierbij te helpen. De Disavow Tool kan je daarom zien als een hulpmiddel om je linkprofiel schoner en natuurlijker te maken. Bovendien is het voor Google een manier om webmasters tevreden te houden. Als het algoritme verandert, kunnen webmasters zelf aangeven welke links afgewezen worden. Hierdoor heeft het zoekmachinebedrijf er zelf niet veel werk aan.

Hoe gebruik je de Disavow Tool voor backlinks

In het begin lijkt het aardig complex maar als je het een paar keer hebt gedaan dan is het eigenlijk een eitje (cliché maar het is waar). We proberen je in een aantal stappen uit te leggen hoe je gebruikmaakt van de Disavow Tool, maar we beginnen bij het begin. Voordat je deze tool gaat gebruiken is het namelijk verstandig om te kijken of je links van lage kwaliteit hebt en of je deze ook handmatig kunt verwijderen.

Stap 1: Minder goede backlinks herkennen

Het begint met de kennis die je in huis moet hebben. Als je nog niet voldoende weet over het herkennen van minder goede backlinks, raden we je aan om hier dieper in te duiken en natuurlijk om dit blog regelmatig in de gaten te houden:).

We hebben hierboven bijvoorbeeld al een drietal belangrijke SEO-tools genoemd. Deze kan je gebruiken om de kwaliteit van een website te meten. Je kan ook je eigen website meten en alle backlinks analyseren. Eventueel potentiële links van lage kwaliteit kan je dan markeren of opslaan.

Het is echter belangrijk om ook een bezoek te brengen aan de websites die je links geplaatst hebben. Op die manier kan je met eigen ogen zien of het een relevante link is bijvoorbeeld. Het is daarnaast belangrijk te weten hoe je aan deze link bent gekomen. Heb je deze zelf aangevraagd, heeft iemand anders dat voor je gedaan of is het totaal ongevraagd gebeurd? Met deze kennis kan je de linkbuilding strategie voor de toekomst wellicht verbeteren.

Het is wel verstandig om te beschikken over een antivirusprogramma in je webbrowser. Je gaat namelijk de URL’s bezoeken waarvan je toch al denkt dat ze spamachtig zijn of minder kwalitatief. Om eventuele problemen te voorkomen als je vreemde domeinen bezoekt, kan je maar beter goed beveiligd zijn.

Stap 2: Probeer eerst altijd handmatig te verwijderen

Google raadt zelf ook aan om altijd eerst handmatig links van lage kwaliteit te verwijderen. Als dit niet lukt, kan de Disavow Tool ingezet worden. Het is natuurlijk handig als je alle links die je geruild hebt, ergens opgeslagen hebt. Als dat niet het geval is dan kan je deze wellicht achterhalen met één van de bovengenoemde SEO-tools. Vervolgens kan je de website handmatig benaderen en vragen of ze je link willen verwijderen.

Enkele tools die je hierbij kunnen helpen:

  • Hunter, vindt razendsnel de contactgegevens op een website.
  • Whois, achterhaal de contactgegevens van de eigenaar van de website.
  • Social media, reageert het bedrijf niet op je e-mails? Probeer ze te benaderen op social media.
  • Maak daarnaast een standaard e-mailtje waarin je vraagt of je link verwijderd kan worden. Zorg ervoor dat deze e-mail per website veranderd kan worden. Dit kan je veel tijd besparen als het om veel links van lage kwaliteit gaat.

    Voor de toekomst is dit ook een wijze les, zorg ervoor dat je alle gegevens van een backlink opslaat, ook de contactgegevens van degene die je link voor je geplaatst heeft. Mocht de link in de toekomst niet meer zo kwalitatief zijn, dan kan je direct vragen om deze weer te verwijderen.

    Stap 3: Minder goede backlinks in kaart brengen

    Als je het onderzoek achter de rug hebt en weet welke links je wilt verwijderen, is het belangrijk om deze overzichtelijk in kaart te brengen. Dit kan je eenvoudig doen in een kladblok of tekstbestand. Meer is er niet nodig om straks bij Google aan te geven welke backlinks je wilt afwijzen.

    Stap 4: Account aanmaken bij Google webmaster tools

    Als je dat nog niet gedaan hebt, maak een account aan bij het webmasterstoolprogramma van Google.

    Stap 5: Ga naar de Disavow Tool

    Vervolgens ga je naar de Disavow Tool en geef je aan voor welke website je links wilt afwijzen.

    Stap 6: Upload je tekstbestand

    Het tekstbestand waarin je de links van lage kwaliteit hebt opgeslagen, kan je nu uploaden.

    Stap 7: klik op “links afwijzen”

    Klik ter bevestiging op “links afwijzen” en klaar is Kees.

    Het kan even duren voordat de wensen worden doorgevoerd

    Nadat je alle stappen hebt doorlopen moet je wel even geduld hebben. Google geeft zelf aan dat het een aantal weken kan duren voordat de wensen worden doorgevoerd. Alleen daarom kan het al beter werken om links handmatig te verwijderen. Probeer het daarom altijd eerst handmatig en gebruik de Disavow Tool als dat niet lukt.

    Veelgemaakte fouten bij het gebruik van de Disavow tool

    Er zijn een aantal fouten die we regelmatig voorbij zien komen wanneer webmasters zelf gebruik maken van de Disavow tool.

    In veel gevallen is het verstandig om bijvoorbeeld een hele domein te verwijderen. Vaak staat je link maar op één pagina van deze domein maar voor de zekerheid kan je toch beter de hele website afwijzen.

    Zorg dat je er absoluut zeker van bent dat dit een link van lage kwaliteit is. Anders verwijder je een link die wel waarde heeft.

    Zorg dat je de domeinen altijd goed in het tekstbestand opslaat, een kleine spatie kan al problemen opleveren. Je slaat de door beiden op deze manier op: domain:example.com

    Wat je absoluut niet moet doen:

    ✔ Zorg dat alle domeinen juist gespeld zijn in het tekstbestand
    ✔ Plaats geen opmerkingen in het tekstbestand
    ✔ Houd er rekening mee dat je moet wachten tot de afwijzingen worden doorgevoerd

    Wat je absoluut wel moet doen:

    ✔ Zelf links handmatig proberen te verwijderen
    ✔ Je links in een tekstbestand uploaden
    ✔ Hele domeinen afwijzen, niet alleen specifieke URL’s

    Eindresultaat: je linkprofiel is weer helemaal schoon

    Als je alle stappen zorgvuldig doorlopen hebt, dan heb je weer een schoon linkprofiel. Je behoudt alleen de backlinks waarvan je weet dat ze goed zijn. Daarnaast wil je een gezonde variatie overhouden. Als dit nog niet het geval is dan raden we je aan om meer diverse backlinks te vergaren. Bijvoorbeeld niet alleen van blogartikelen maar ook van bedrijvengidsen en forums.

    Dit proces is echter nooit helemaal afgerond. Omdat je continu bezig blijft met SEO en linkbuilding is het ook verstandig om periodiek een controle uit te voeren waarbij je kijkt of alle backlinks nog steeds gewenst zijn.

    Doe het goed, want het kan je SEO ook schaden

    Het is belangrijk om alle stappen in het proces te doorlopen. Het is vooral belangrijk om te leren herkennen welke links je wilt houden en welke je beter kunt afwijzen. Als je namelijk backlinks hebt verwijderd die eigenlijk wel waardevol waren, kan je opgebouwde posities in Google ook verliezen. Je moet daarom altijd zeker weten dat je de juiste links afwijst.

    Wat gebeurt er als je dit niet doet?

    Zoekmachinegiganten zoals Google zijn gelukkig oud en wijs genoeg om te herkennen welke backlinks jezelf hebt gebouwd en welke je niet om gevraagd hebt. Het blijft echter een computer die alle beslissingen maakt. Het is daarom toch verstandig om je linkprofiel zorgvuldig na te lopen om te kijken of er nog backlinks verwijderd of disavowed kunnen worden zodat het plaatje er toch wat rooskleuriger uitziet. Het optimaliseren van je linkprofiel kan vervolgens weer extra punten opleveren bij de ranking in de zoekmachines!