Wat is link building

Met link building wordt bedoeld dat men probeert om zo veel mogelijk externe links naar een webpagina te krijgen. Die worden ook wel back links genoemd en betreffen links op andere websites, blogs en sociale media. Dit artikel beperkt zich tot de zoekmachine van Google, omdat dat veruit de meest gebruikte is. Er komen in dit artikel diverse aspecten van link building aan de orde.

Waarom link building

Google geeft een positieve waarde aan externe links. Die waarde hangt af van de waardering die Google heeft gegeven aan de webpagina waarop de link wordt gevonden. We hebben het dan over de kwaliteit van de link. Het geheel van externe links draagt bij aan een waardering, die Google geeft aan de webpagina waar de links naar verwijzen. Die waarde is van invloed op de positie die een webpagina krijgt in de zoekresultaten. Hoe hoger die waarde, des te hoger in de zoekresultaten. Er zijn ook andere factoren die de zoekresultaten beïnvloeden, maar daarover zullen we het in dit artikel niet hebben. Het kan natuurlijk heel nuttig zijn als voor een externe link de naam van je bedrijf wordt gebruikt, met daarbij nuttige informatie daarover. Dat laatste waardeert Google hoger. Hoe meer toegevoegde waarde voor de bezoeker van de webpagina, des te hoger de waardering van Google. Die stukjes tekst worden ankerteksten genoemd. Op een webpagina herken je die aan een afwijkend formaat, bijvoorbeeld met een andere kleur en/of onderstreept. En als je met de muis over een ankertekst gaat, verandert de vorm van de wijzer, meestal in een handje.

Waar op letten

Externe links moeten met zorg worden gerealiseerd. Zodra het algoritme van Google besluit dat er geen sprake is van organische groei van het aantal links, dan is alles voor niets geweest of nog erger. Ga niet overhaast te werk. Zoals al is aangeven, moet een link meerwaarde bieden aan de bezoeker van de pagina. Het beste is als de link aansluit bij de rest van de pagina. Er zullen dan ook bezoekers van de pagina moeten zijn die op de link klikken. Dat is hetzelfde als voor zoekresultaten. Hoe vaker iemand op een link klikt, des te hoger komt de webpagina in die resultaten.

Waarom uitbesteden

We hebben in de voorgaande paragraaf een aantal belangrijk aspecten van link building genoemd. Link building gaat echter verder dan wat we in dit artikel aan de orde stellen. Het is het overwegen waard om de link building uit te besteden aan een bedrijf met veel expertise op dat gebied. Zij hebben lijsten van relevante webpagina’s, waarop ze links kunnen plaatsen. Vaak betreffen dat blogs. Het zal wel duidelijk zijn dat het dan niet simpelweg gaat om het plaatsen van back links.

Link building pakketten

Bedrijven die zich in zoekmachine-optimalisatie (SEO) specialiseren, bieden vaak link building pakketten aan. Een dergelijk pakket kan naast de creatie van een goede links met relevante ankerteksten, ook andere aspecten van Google optimalisatie bevatten. Voorbeelden daarvan zijn het juist gebruik van zoekwoorden en het schrijven van SEO-teksten. Ze hebben pakketten voor diverse sectoren. Bijvoorbeeld, je bent een tour operator en dus wil je een pakket dat is gericht op het toerisme. Ook kunnen pakketten diverse aantallen back links bevatten. De kwaliteit van een link wordt wel aangeduid met ‘Domain Authority’ (DA), een maatstaf daarvoor die is ontwikkeld door Moz. De hoogte van de DA, tussen 0 en 100, geeft de verwachting aan van hoe goed de website het doet in de Google-zoekresultaten. Het web is zeer dynamisch en het is zaak regelmatig na te gaan hoe je website het doet.

Sociale media marketing

Google zou geen waarde toekennen aan externe links op sociale media. Dat wil niet zeggen dat je je website niet via sociale media kunt promoten en zo meer verkeer naar je website kunt krijgen. Dit wordt aangeduid met sociale media marketing. Google indexeert natuurlijk ook pagina’s op sociale media. Zo kan je Facebookpagina’s tegenkomen tussen de zoekresultaten van Google. Het geeft dus wel degelijk zin om links naar je website op pagina’s van sociale media te hebben en daar een strategie voor te hebben, ondanks dat Google ze geen waarde geeft.

Dit vind je vast ook leuk

Tien belangrijkste gratis Google-tools voor SEO-experts

Ben jij een webmaster of een professional op het gebied van SEO? Dan zoek je ongetwijfeld continu naar

SEO-content & copywriting advies van dé experts

De kwantiteit en vooral de kwaliteit van de content op je website is voor een groot deel verantwoordelijk

Gooi slechte backlinks in de prullenbak met de Google Disavow tool

Sommige mensen denken dat linkbuilding anno 2018 niet meer zo belangrijk is. Het tegendeel is echter waar

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!