De kwantiteit en vooral de kwaliteit van de content op je website is voor een groot deel verantwoordelijk voor het aantal organische bezoekers uit zoekmachines. Hoe meer kwalitatieve artikelen en pagina’s er op je website te vinden zijn, des te meer (organische) bezoekers je website weten te vinden. Wanneer je regelmatig verse content op je website plaatst, heb je bovendien een streepje voor in de zoekmachines; je website krijgt dan de voorkeur boven concurrenten die gedateerde informatie bieden.

Om goed gevonden te worden in de zoekmachines is het dus belangrijk om de content op je website regelmatig uit te breiden en te optimaliseren. Net als een winkel die je up-to-date houdt met een nieuw interieur of nieuwe producten in het assortiment bijvoorbeeld.

Er zijn echter een hoop regels die je in acht moet nemen om doelgericht kwalitatieve content te schrijven. In dit artikel nemen we de belangrijkste methoden onder de loep. Hiermee wordt het herschrijven van bestaande informatie erg eenvoudig. In de meeste gevallen hoef je het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden en kan je gebruikmaken van bestaande bronnen ter inspiratie.

Zorg voor daadwerkelijke benadering van je doelgroep

Hoewel je op onze website alles kan lezen over het optimaliseren voor zoekmachines, is het belangrijk dat je in eerste instantie voor de doelgroep blijft schrijven. Je kan de content altijd nog achteraf optimaliseren. Doelgericht schrijven is echter niet altijd eenvoudig, soms heb je meerdere doelgroepen waar je rekening mee moet houden. Als je een meer algemene website of webshop hebt, is dit vrijwel altijd het geval.

In die situatie kan je ervoor kiezen om segmenten of profielen van klanten op te stellen, dit wordt ook wel het opstellen van Buyer Persona’s genoemd. Hierbij maak je profielen van verschillende type klanten. Je schrijft bijvoorbeeld op wat het doel is van potentiële klanten wanneer ze op je website belanden. Alle informatie die bekend is over de doelgroep, is ook het opschrijven waard. Denk hierbij aan geografische kenmerken zoals de postcodes en waar de meeste klanten vandaan komen. Je kan ook kijken naar demografische kenmerken en noteer wat de gemiddelde leeftijd van een potentiële klant is.

Andere vragen die je jezelf kunt stellen om meer over de doelgroep te weten te komen en doelgerichter te schrijven:

  • Is de potentiële lezer een leek, een gevorderde of een expert?
  • Is de bezoeker bekend met de aangeboden merken, producten en/of diensten?
  • Wat is de intentie van de bezoeker? Oriënteren, kennis vergaren of kopen?
  • Spreken wij de lezer aan met je of met u?
  • Spreken wij de lezer op een formele of een informele toon aan?
  • Begrijpt de potentiële lezer eventueel vakjargon?
  • Is de lezer een eenmalige klant of een vaste klant?

Zorg dat je alles over je doelgroep te weten komt, zodat je weet wie de teksten daadwerkelijk gaat lezen. Zoals genoemd is dit soms complex omdat je meerdere doelgroepen bereikt. In dat geval is het dus zaak om meerdere segmenten of klantprofielen op te stellen.

Grote bedrijven spelen hier bijvoorbeeld ook op in door een focusgroep te maken. Een groep waarin vaste klanten en ook medewerkers feedback kunnen geven. Op deze manier verzamel je een hoop informatie waarmee je betere beslissingen voor de content en website in het algeheel maakt.

Relevante en kwalitatieve content schrijven

Het algoritme van Google heeft diverse onderdelen die niet alleen de kwaliteit, maar ook de relevantie van je website content analyseren. Hier is een eenvoudige reden voor, de zoekmachinegigant wil in de zoekresultaten zoveel mogelijk kwalitatieve en relevante resultaten bieden. De afgelopen jaren zijn de resultaten daarom ook steeds gerichter geworden waardoor de gebruikerservaring van de zoekmachine verbeterd is. Er zijn een aantal aspecten waar je rekening mee kunt houden om artikelen op een SEO-vriendelijke manier te herschrijven.

Over het algemeen geldt dat zoekmachines de kwaliteit van content beoordelen zoals docenten naar een scriptie zou kijken. Er mag bijvoorbeeld geen plagiaat gepleegd worden en de content moet uniek zijn. Daarnaast moeten alle teksten informatief, duidelijk en begrijpelijk zijn voor de lezer.

Unieke content schrijven

We beginnen met datgene wat volgens ons het allerbelangrijkste is op het gebied van SEO-copywriting: het schrijven van volledig unieke content. Zoals we al even genoemd hebben, meten zoekmachines dit op dezelfde manier waarop universiteiten naar een scriptie zouden kijken. Je moet niet denken dat een medewerker van Google daadwerkelijk jouw tekst gaat lezen. Dit proces gaat allemaal automatisch. Een zoekmachinerobot bezoekt je website en meet hoe uniek de content is. Dit gaat razendsnel, omdat veel websites zijn opgeslagen in de database van Google.

Als regel kan je bijvoorbeeld in acht houden om niet meer dan zes woorden achter elkaar te kopiëren. Tenzij het om een citaat of een quote gaat, dan kan je hier nog eens een uitzondering voor maken.

Handige websites waarmee je de uniciteit van je content kan checken zijn de onderstaande:
Siteliner.com, meet de gekopieerde content op je website zelf, dit wordt ook wel de ‘interne duplicate content’ genoemd.
Copyscape.com, meten hoe uniek de content op een specifieke URL is.
Similarsites.com, kan je gebruiken om vergelijkbare website met vergelijkbare content te ontdekken.

De kern is dat je volledig unieke teksten schrijft, het heeft voor zoekmachines zoals Google weinig geen zin om meerdere resultaten met exact dezelfde informatie te tonen. Je kan de teksten van concurrenten daarom wel als inspiratiebron zien, je zou ze nooit moeten na-apen door teksten of onderwerpen direct over te nemen.

Een duidelijk onderwerp

Het is niet alleen voor bezoekers van belang om een leuke en pakkende titel voor je pagina te bedenken, ook zoekmachines hechten hier waarde aan. Deze titel zorgt er bijvoorbeeld voor dat meer of minder mensen gaan klikken op het bericht, hieruit kan een zoekmachine bijvoorbeeld afleiden welke berichten het populairst zijn.

Om goede onderwerpen te bedenken kan je ter inspiratie bijvoorbeeld kijken naar (internationale) concurrenten of naar branchegerelateerde bedrijven. Dit is natuurlijk niet de beste manier omdat de stijl of inhoud van je content dan erg gaat lijken op die van je inspiratiebronnen.

Het is beter om te analyseren naar welke informatie je doelgroep echt op zoek is. Hieronder geven we een paar voorbeelden van tools die je kan gebruiken om goede onderwerpen voor je website content te bedenken. Dit kan je bijvoorbeeld toepassen voor landingspagina’s en blogartikelen.

AdWords zoekwoord planner, met deze tool kan je onder andere bekijken welke zoektermen interessant zijn om te gebruiken op je website. Dit kunnen zelfs direct de onderwerpen van je pagina’s worden. Onderzoek bijvoorbeeld hoe vaak er gezocht wordt op relevante zoektermen en wat deze zoektermen waard zijn. Dat laatste kan je herkennen aan de concurrentie en de geschatte klikprijzen om hierop te adverteren in AdWords.
Ubbersuggest is een gratis tool die je kan gebruiken om zoekwoorden te vinden die relevant zijn aan een onderwerp. Een ideaal hulpmiddel om inspiratie op te doen voor de onderwerpen op je website of de onderwerpen in een specifieke tekst.

Het is daarnaast van belang om het bij één onderwerp per pagina te houden, meerdere onderwerpen per pagina behandelen is vaak niet verstandig. Niet alleen om een logische structuur te behouden, het is ook van belang om zo gericht mogelijk pagina’s te schrijven waarmee je scoort op belangrijke zoektermen in de zoekmachines.

Voorbeeld, je verkoopt diverse soorten grasmaaiers in je webshop.

Homepage, wordt ingericht op het zoekwoord ‘grasmaaiers’
Categoriepagina, wordt ingericht op het zoekwoord ‘automatische grasmaaiers’
Informatiepagina, wordt ingericht op de zoekterm ‘grasmaaiers kopen’
Blogartikel, wordt ingericht op de zoekterm ‘hoe werkt een grasmaaier?’

Herken je de structuur al? Kies dus niet alleen duidelijke onderwerpen voor de verschillende pagina’s op je website, zorg dat deze informatie altijd op een logische plek terug te vinden is.
Een duidelijke structuur
Een duidelijke structuur moet niet alleen in het menu van je website te herkennen zijn. Iedere pagina moet eigenlijk een logische structuur hebben die bezoekers begrijpen. Ook de kopjes van je content zijn van groot belang. Hieraan kan de zoekmachine aflezen hoe de structuur van de tekst is opgebouwd.

Een duidelijke structuur

Een duidelijke structuur moet niet alleen in het menu van je website te herkennen zijn. Iedere pagina moet eigenlijk een logische structuur hebben die bezoekers begrijpen. Ook de kopjes van je content zijn van groot belang. Hieraan kan de zoekmachine aflezen hoe de structuur van de tekst is opgebouwd.

Deze tekst is bijvoorbeeld volgens de onderstaande (logische) structuur opgebouwd.

(H1) SEO-content & copywriting advies van dé experts

(H2) Zorg dat je doelgroep daadwerkelijk doelgericht benaderd wordt

(H2) Relevante en kwalitatieve content schrijven

(H3) Unieke content schrijven

(H3) Een duidelijk onderwerp

(H3) Een duidelijke structuur

(H3) Nuttige informatie

(H3) Spelling en zinsopbouw

(H2) Maak de content rijker, interactiever en dynamischer

(H3) Content verrijken met beeldmateriaal

(H3) Content interactief maken

(H3) Content dynamisch maken

Nuttige informatie

Eigenlijk zou dit aspect bovenaan moeten staan, een duidelijk onderwerp en een logische structuur bedenken is echter ook al moeilijk genoeg voor de meeste websites. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, is het belangrijk om te checken of de content van je website wel nuttig is voor de lezer. Google kan bijvoorbeeld meten hoe lang een lezer op de pagina blijft (bezoeksduur) en hoeveel bezoekers direct weer vertrekken (bounce percentage). Ook op basis van dit en meer gegevens kan het zoekmachinebedrijf vaststellen of de geschreven content wel informatief en nuttig is.

Om nuttige en diepgaande informatie te bieden moet je vaak net even een stapje extra zetten. Een aantal bronnen opzoeken op internet is hiervoor niet altijd voldoende. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om interviews af te nemen met experts op het gebied van het onderwerp waar je over schrijft. Je kan er ook voor kiezen om extra beeldmateriaal toe te voegen door zelf een video op te nemen waarin je uitlegt geeft. Het gaat erom dat je de content zover optimaliseert dat de inhoud zowel relevanter als kwalitatiever is dan de content die je concurrent aan bezoekers voorschotelt.

Spelling en zinsopbouw

Dat de zoekmachinerobots fouten in de spelling en zinsopbouw eenvoudig kunnen herkennen, mag geen verrassing heten. Programma’s zoals Microsoft Word en Google Documenten kunnen dit ook vrij eenvoudig. Staat de content van jouw website vol met spelfouten of vage zinnen? Dan is het verstandig om dit snel te verbeteren.

Maak de content rijker, interactiever en dynamischer

Je zou het bijna vergeten, maar content bestaat natuurlijk niet alleen uit lappen tekst. Daar vallen we vrij snel van in slaap. Daarom is het verstandig om je content te verrijken met leuke elementen zoals opsommingen, voorbeelden, grafieken, afbeeldingen en eventueel zelfs videomateriaal.

Het is echter niet noodzakelijk om dit direct te doen, ook achteraf kun je de content natuurlijk uitbreiden en optimaliseren. Zoekmachinerobots bezoeken je website regelmatig om te controleren of er nieuwe informatie wordt aangeboden.

Content verrijken met beeldmateriaal

De beste manier om je content uit te breiden en te optimaliseren is om beeldmateriaal toe te voegen. Zoekmachinerobots herkennen dit, tenminste als je duidelijke omschrijvingen aan het beeldmateriaal toekent. Daarnaast kan het verrijken van je landingspagina’s en blogartikelen ervoor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven en sneller gebruik maken van het product- of dienstenaanbod. Door middel van afbeeldingen en video’s kan je bijvoorbeeld extra toelichting geven.

Content interactief maken

Wanneer je content schrijft voor je website is het belangrijk om te herinneren dat communicatie nooit eenzijdig is. Je schrijft deze informatie voor een bezoeker en die heeft daar wellicht een mening over. De meest eenvoudige manier om dit op gang te brengen is comments toelaten op je website. Houd er rekening mee dat je deze comments wel moet controleren voordat ze daadwerkelijk online te zien zijn.

Een groot voordeel is dat deze comments ook tot de content op de pagina worden gerekend. Dit wordt ook wel “User Generated Content’’ genoemd. Hier hoef je dus niets voor te doen, bezoekers breiden de content van je website vanzelf uit.

Content dynamisch maken

Met de bovenstaande stappen kan je de content van je website steeds verder uitbreiden, dit zorgt er dus voor dat de content altijd dynamisch blijft. Het is natuurlijk eenvoudiger om statische pagina’s te maken. Een paar mooie teksten schrijven en er vervolgens niet meer naar om te kijken. Dynamische content is meestal echter ook van hogere kwaliteit, omdat het actueler en uitgebreider is. Het loont daarom zeker om je content dynamisch te houden.

Dit vind je vast ook leuk

Tien belangrijkste gratis Google-tools voor SEO-experts

Ben jij een webmaster of een professional op het gebied van SEO? Dan zoek je ongetwijfeld continu naar

SEO-content & copywriting advies van dé experts

De kwantiteit en vooral de kwaliteit van de content op je website is voor een groot deel verantwoordelijk

Gooi slechte backlinks in de prullenbak met de Google Disavow tool

Sommige mensen denken dat linkbuilding anno 2018 niet meer zo belangrijk is. Het tegendeel is echter waar

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!