Tien belangrijkste gratis Google-tools voor SEO-experts

Blog
User Danny
Date 26 januari 2018
Post time Estimated reading time: 5 minutes

Ben jij een webmaster of een professional op het gebied van SEO? Dan zoek je ongetwijfeld continu naar manieren om het optimaliseren van de vindbaarheid van je website, efficiënter en sneller te laten verlopen.
Als je website zich richt op het aantrekken van organische bezoekers uit Google, dan moet je eigenlijk alles weten over SEO. Concurrenten zitten natuurlijk ook niet stil. Als je niet constant met zoekmachine-optimalisatie bezig bent, dan kan de concurrentie je zomaar voorbij vliegen.

Gelukkig zijn er veel tools en programma’s om je leven wat gemakkelijker te maken. De meeste van deze hulpmiddelen zijn ook nog eens kosteloos te gebruiken. Vooral de tools van zoekmachinegigant Google zelf, zijn een absolute must om in te zetten. De meest bekende programma´s slaan we echter even over, omdat de meeste mensen deze wel kennen en allang gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Analytics en Webmaster-tools. Voor de duidelijkheid, als je deze programma’s nog niet gebruikt, begin er dan zo snel mogelijk mee.

Presenteer jezelf met Google Mijn Bedrijf

Kan je je eigen website niet eens vinden als je de bedrijfsnaam intypt bij Google? Een goed begin om de vindbaarheid van je website te verbeteren je aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Het aanmaken van een profiel in deze bedrijvengids van Google zorgt er ook voor dat je vindbaar wordt in Google Maps. Dit zorgt er weer voor dat offline bezoekers je ook eenvoudiger weten te vinden. Openingstijden en contactgegevens zijn uiteraard handig om op te nemen in het profiel. Dit is geen garantie op bezoekers uit de zoekmachines, maar je maakt er in ieder geval een goed begin mee.

Voer de Google Mobielvriendelijke test uit

Steeds meer mensen bezoeken websites via een mobiel apparaat, zoals een smartphone of een tablet. Anno 2018 is de verwachting dat waarschijnlijk de helft van alle mensen websites bezoekt via een mobiel apparaat. Het is daarom een absolute must om je website te optimaliseren voor mobiele gebruikers. De mobielvriendelijke test van Google kan je hier eenvoudig mee op weg helpen. In no-time weet deze analysetool je website te scannen, eventuele verbeterpunten worden ook direct weergegeven.

Optimaliseer de snelheid met Google PageSpeed Insights

Het mag geen geheim zijn dat de snelheid van je website ook invloed heeft op de vindbaarheid. Om de snelheid van je website te controleren, en verbeterpunten vast te stellen, kan je Google PageSpeed Insights gebruiken. Deze gratis analysetool meet de snelheid van je normale website, maar ook die van de mobiele variant. Eventuele verbeterpunten worden samengevat in een duidelijk overzicht. Zo weet je welke onderdelen je moet optimaliseren om de website sneller te maken.

Inspelen op ontwikkelingen dankzij Google Trends

De analyse van online trends kan je diverse voordelen opleveren. Het is voornamelijk handig als je nog een bedrijf of een website gaat starten. Je kan in Google Trends bijvoorbeeld herkennen of een markt in de lift zit, of juist steeds kleiner wordt. Dit kan echter ook op productniveau. Hieruit kun je afleiden of het interessant is om een bepaald product toe te voegen aan je assortiment bijvoorbeeld. Bij websites met een informatieve functie werkt dit op dezelfde manier. Als steeds meer mensen op zoek zijn naar een bepaald onderwerp, wordt het interessant om daar een pagina over te schrijven. De kans is groot dat veel mensen deze pagina zullen bezoeken in de toekomst, omdat de trend stijgend is.

Ontdekt zoekpatronen met de Google Correlate-tool

Google Correlate gaat net even wat verder als het gaat om trends analyseren. Hier kan je trefwoorden invullen en zoekpatronen vinden die echt worden ingetypt door bezoekers van de zoekmachine. Voer hierbij specifieke zoektermen in, Google weet zelf onderwerpen te vinden die overeenkomen met trends op basis van deze gegevens. Google Correlate is daarom een uitstekende tool om complexe trendanalyses een stukje eenvoudiger te maken.

Google Chrome uitbreiden met SEO-extensies

De internetbrowser van Google, Chrome, heb je waarschijnlijk al geïnstalleerd. Als dat nog niet zo is vragen we je om dat nu te doen. Google Chrome biedt namelijk diverse SEO-extensies die je het leven nog wat gemakkelijker maken. Je kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de onderstaande gratis extensies.

  • SEO peek, geeft je in een oogopslag belangrijke SEO-gegevens zoals meta data en de H1 heading van een pagina.
  • Nofollow simple, geeft weer welke links nofollow zijn op een website.
  • MOZ toolbar, geeft je een snel overzicht van de (link) kwaliteit van een website.
  • SEOquake toolbar, geeft je een snel overzicht van de (SEO) kwaliteit van een website.
  • Tag assistent, om te meten of de tags van Google goed geïnstalleerd zijn op je website.

Google Voice voor alle telefoons

Google Voice maakt je leven nog een stukje gemakkelijker door je verschillende communicatiesystemen samen te laten werken op één telefoonnummer. Via dit nummer heb je toegang tot al je telefoons. Dit is bijvoorbeeld handig als je meerdere afdelingen binnen je bedrijf hebt. Bovendien voer je lokale en internationale gesprekken tegen lage tarieven. In Google Voice zit ook een voicemailsysteem verwerkt zodat je per telefoonnummer gepersonaliseerde begroetingen kunt maken.

Google Spreadsheets vs. Excel

Het kosteloze spreadsheetprogramma van Google lijkt veel op Excel dat we kennen van Microsoft. Je kan hierin, net als in Excel, bijvoorbeeld backlinks bijhouden of je planning voor blogartikelen voorbereiden. Ook het opslaan van interessante zoektermen, met bijbehorende zoekvolumes, valt efficiënt uit te voeren in Google spreadsheets. Het voordeel ten opzichte van Excel is dat je documenten om de vijf seconden automatisch opgeslagen worden, bij een foutje zet je het document zo weer terug naar een vorige versie. In Excel is dit niet het geval, spreadsheets van Google bewaart je bestanden daarom beter en veiliger.

YouTube maximaal benutten

Wat YouTube is hoeven we je uiteraard niet uit te leggen. Toch maken de meeste webmasters er nog maar weinig gebruik van als het gaat om website-optimalisatie of online marketing. Ook aan de vindbaarheid in de zoekmachines kan het bijhouden van een YouTube-kanaal een nuttige bijdrage leveren, op sommige zoektermen worden namelijk ook video’s getoond in de zoekresultaten. Een YouTube-video plaatsen op je website, om bijvoorbeeld je bedrijf te presenteren, levert je ook weer extra punten op bij de ranking in de zoekmachines.