SEO: uitbesteden of zelf doen?

Blog
User admin
Date 14 oktober 2020
Post time

Tegenwoordig kom je er bijna niet meer onderuit. Wil je als bedrijf meedoen in de moderne wereld, dan heb je een fraaie website nodig waar het voor potentiële klanten makkelijk en snel is om te navigeren. Maar zelfs vóórdat de mensen op de website terecht komen, is er een proces dat jouw bedrijf kan maken of kraken. Met een goede SEO verzeker je jezelf van meer verkeer en meer potentiële interactie. Hierdoor is het belangrijk dat dit proces op een professionele manier onder de loep wordt genomen en zodoende goed wordt ontwikkeld en uitgevoerd.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Hiermee wordt kortweg bedoeld hoeveel mensen er terecht komen op jouw website door organisch verkeer. Organisch wil zeggen dat geen reclamegeld is uitgegeven om mensen jouw kant op te sturen. Oftewel: wie komt er via online zoektochten op jouw website terecht? Stel je bent op zoek naar een glazenwasser in Den-Haag, dan zoek je via google op “Glazenwasser Den-Haag”. Vervolgens krijg je een aantal resultaten van websites die zijn samengesteld uit advertenties en niet-advertenties. Vervolgens kiezen mensen uit het resultaat dat het beste past bij hun zoektocht. Met SEO zorg je ervoor dat dit aantal wordt verhoogd door jouw website aan te passen op het zoekgedrag van de mensen die zoeken. Dit proces lijkt niet heel ingewikkeld, maar er komt in werkelijkheid veel meer bij kijken dan je in eerste instantie zou verwachten.

SEO zelf doen?

Je kunt je SEO natuurlijk zelf vormgeven. Je bespaart immers een heleboel kosten en je weet zelf toch waarmee je jezelf kunt onderscheiden? Je kunt de invloed van SEO echter niet kan onderschatten en bij het verbeteren van de online aanwezigheid is het belangrijk dat je alle mogelijke zoekwoorden meeneemt in dit project. Het is ook belangrijk om niet alleen je focus op de beginpagina te leggen, maar ook alle overige pagina’s van je website mee te nemen. Een voordeel van het zelf doen van SEO is dat je inderdaad je eigen producten het beste kent. Een nadeel kan zijn dat je niet de juiste methoden gebruikt en zodoende een hoop (financiële) middelen tevergeefs gebruikt of gewoon niet goed weet waar je moet beginnen. Wil je het toch zelf doen, dan is het essentieel dat je een (of meerdere) expert(s) in dienst hebt, die weet waar diegene aan begint.

Waarom SEO uitbesteden?

Er zijn verschillende goede redenen om ervoor te kiezen om de SEO uiteindelijk toch niet zelf te doen, maar om uit te besteden. De meest voorname reden is expertise. Deze expertise komt echter terug op diverse gebieden. De eerste voorname reden om de SEO uit te besteden door een SEO bedrijf, is het marktonderzoek. Hier gaat heel veel tijd in zitten en dit is een proces dat absoluut niet mag worden onderschat. Dit is de basis van het hele proces en hierbij moet je denken aan een onderzoek waarbij je nadenkt over alle mogelijke zoekwoorden waarmee jouw bedrijf kan worden geassocieerd en vervolgens onderzoeken hoe vaak mensen zoeken naar welke termen. Aan de hand hiervan ga je je uiteindelijke koers bepalen. Het is dus uitermate belangrijk dat er tijdens dit proces iemand achter de knoppen zit, die weet hoe het werkt. Vervolgens is het belangrijk om te weten hoe je dit onderzoek om moet zetten in op je website die binnen de regels van google vallen. De teksten dienen bijvoorbeeld te voldoen aan de intentie van de gebruiker en hoort goed in de architectuur van de website verwerkt te zijn. Technisch moet de hele website goed te crawlen en indexeren zijn door Google. Dit is vrij lastig om zelf uit te zoeken als je er geen kennis van hebt. Neem het daarom niet te licht maak een weloverwogen keuze bij het doen van SEO.